Ogólnie

 

Projektowanie interfejsu użytkownika to projektowanie maszyn i systemów informatycznych z naciskiem na doświadczenia użytkowników i interakcję. Celem projektowania interfejsu, jest uzyskanie możliwie najprostszej i najwydajniejszej interakcji systemu z użytkownikiem. Dobrze zaprojektowany interfejs gwarantuje wykonanie konkretnego zadania przez użytkownika, bez podejmowania przez niego żadnych zbędnych akcji. Interfejs graficzny zazwyczaj wspomaga użyteczność projektu. Podczas procesu projektowania należy wprowadzić równomierność pomiędzy funkcjonalnością techniczną programu, a elementami wizualnymi (mental model) aby wykonać system który nie tylko jest pożyteczny, ale również użyteczny i przygotowany na dostosowywanie się do potrzeb użytkownika.

Projektowanie interfejsu jest elementem nie tylko systemów komputerowych, ale również np. samochodów. Oba projekty wdrażają dużo interakcji z użtkownikiem oraz wymagają aby posiadał on pewne umiejętności oraz wiedzę. W wyniku tego, projektanci specjalizują się w określonych typach projektów i posiadają umiejętności scentralizowanie w określonej dziedzinie. Mogą to być np. projektanci oprogramowania, specjaliści od pozyskiwania informacji o użytkownikach, projektanci sieci albo projektanci urządzeń użytku codziennego.

Etapy tworzenia IU

 

Jest kilka faz i etapów w projektowaniu interfejsu użytkownika, niektóre są bardziej wymagające, zależnie od projektu (specjalnie dla przykładu w tej sekcji słowo system będzie używane aby określić jakikolwiek projekt, niezależnie czy jest to strona internetowa, aplikacja, czy urządzenie)

  • Pozyskiwanie wymagań funkcjonalnych - złożenie listy wymagań funkcjonalnych systemu by uzyskać cel projektu oraz potencjalne potrzeby użytkowników
  • Analiza użytkownika - analiza potencjalnego użytkownika systemu również przez dyskusję z ludźmi którzy pracują z użytkownikami i/lub bezpośrednio z nimi. Typowe pytania:
    • Co użytkownik chce aby system robił?
    • Jak system ma się wpasować do przeciętnego trybu pracy użytkownika?
    • Jak technicznie zaawansowany jest użytkownik oraz z jakich podobnych systemów korzystał?
    • Jaki stylu interfejsu będzie pasował do użytkownika?
  • Architektura informacji - okiełznanie przepływu informacji w systemie (np. dla strony internetowej będzie to przepływ który pokazuje hierarchię stron)
  • Prototypowanie - wyprodukowanie szkiców, w formie papierowej, bądź prostych interaktywnych obrazów. Prototypy mają dać pogląd na to, jak działa interfejs
  • Testy użyteczności - testowanie prototypów na realnym użytkowniku, często równolegle prowadzona rozmowa z użytkownikiem
  • Projekt interfejsu graficznego - aktualny pogląd na projekt finalnego graficznego interfejsu użytkownika. Może być bazowany na spostrzeżeniach po fazie testów użyteczności, bądź na standardowych stylach, które będą pasować użytkownikowi (np. każdy wie, że ikonka dyskietki oznacza "zapisz")
Interfejs użytkownika wymaga dobrego zrozumienia potrzeb użytkownika.